دلنوشت

دلنوشته هایی سپرده در دست باد!

دلنوشت

دلنوشته هایی سپرده در دست باد!

یلدای من ۲

 


4. قبل از دوم خرداد سال 76  جلسه ای با حضور عده ای  که سرشان بوی قورمه سبزی می داد تشکیل شد تا با اتخاذ یک شعار تبلیغاتی واحد و مناسب در حمایت از نامزدی جناب آقای خاتمی  برای هفتمین دوره ریاست جمهوری  وارد میدان انتخابات شوند.  هرکسی حرفی و شعاری را مطرح می کرد و برای متقـاعد کردن دیگران |پـشـتوانه سیاسی و اجتماعی  آن را به لحاظ نظری توضیح می داد و دلایلی را که موجب اقبال مردم به آن شعار می توانست باشد، بر می شمرد ؛تا حرفش را به کرسی بنشاند. نوبت به من که رسید ( فکر می کنید شعار پیشنهادی من چه بود؟) خیلی کوتاه حرف زدم:

" ایـرانی سـبـز  با  رأیی سـبـز" با توجه به مجموعۀ <خانۀ سبز>

دلایلم هم اینچنین بود : باتوجه به اینکه آقای خاتمی سید هستند  و رنگ سبز، رنگی نمایانگر سیدی ( شخصیت ایشان ) وهمچنین نشان دهندۀ آبـادانی ، نـشـاط  و خـرمی ( هدف ما)می باشد ؛ شعار فوق می تواند برآیند نظر جمع باشد . از سوی دیگر شباهت لفظی  این شعار با  عنوان مجموعۀ خانه سبز که مجموعۀ موفق و جذابی برای خانواده های ایرانی است ؛ می تواند مورد اقبال عمومی  قرار گیرد.

 با پایا ن یافتن سخنانم حضار غریو تکبیر سردادند( آن زمان هنوز کف زدن و اینجور... بازی ها متداول نبود.)  و ابراز رضایتمندی خود را اعلام نمودند. بخصوص مرحوم علی توکلی که با صدایی رسا احسنت ، احسنتی خیر سر ما کرد و بنده را در کنار خود جای داد (همین امر موجب آشنایی و صمیمیت ما شد.) هر چند که میر دامادی بدجوری چشم غره به ما رفت.

 

 ۵- زمانی که رخت تأهل پوشیدم و گیوه برکشیدم تا لقمه نانی به مدد عرق جبین و کد یمین به کف آرم وبه غفلت نخورم.مجبور بودم که مدتی دور از عیال و خانمان در تهران به سر برم.

احسان خبر دادکه دکتر جلالی شیراز آپارتمانی در حوالی میدان هفت تیر کرایه کرده است ، خودش نیز همخانۀ او بود .خدا خیر دهادشبنده نیز سر او آوار شدم. گشاده رویی و گشاده دستی جلالی باعث شده بود که آنجا پاتوق رفیقان گرمابه و گلستان  ِ دفتر شود.به تبع هیچ سر و سامان و نظمی نداشت . مگر فی سبیل ا... کسی بیاید دستی به سر و روی خانه بکشد و جارویی بزند و ظرفی بشوید.

بلا به دور ، چند روزی کسالتی شدید بر ما عارض گشت. و روزی به اجبار خانه نشین شدیم ونای حرکت  وتوان دکتر رفتن نیز نداشتم.ظهر احسان سری به خانه زد و مرا که اینچنین دید، دلش برایمان سوخت.

گفت: می خواهی برایت یک آش شوربادرست کنم که سر حال شوی؟ گفتمش تو آن زمان که در دانشکده بودیم به یاد ندارم حتی یک نیمرو درست کرده باشی؛ آش که جای خود دارد.

گفت: کاری ندارد ، موادش را از یکی از بچه های روزنامه می پرسم و یک چیز در هم جوشی درست می کنم.زنگ زد به خانم داورزنی از همکارانش در روزنامه همبستگی(قبلا ً ایشان را در دفتر روزنامه دیده بودم.)مواد لازم را پرسید؛ اما سر آخر گفت:من مواد لازم را تهیه کنم ، خودتان تشریف می آورید درستش کنید؟!!

چشمانم از تعجب باز شده بود، تماس تلفنی که تمام شد؛ گفتم احسان چطور جرات کردی به دختر مردم بگویی بیاید اینجا؟!! تازه آن هم با این سر و وضع خانه!!!!

خلاصه:

من که حقیقتش خجالت می کشیدم. رفتم توی یک اطاق درب را بستم و خوابیم.

1 ساعت بعد:

ایشان آمدند ، آش درست کردند و رفتند.دستشان درد نکند. همین که تناول نمودیم ؛ از این رو به آن رو شدیم:

شعر:

مرده بُدم  ٬زنده شدم.

 گریه بـُدم، خنده شدم.

  دولت عشق آمدُ

 دولت پاینده شدم.

بعدها فهمیدم که احسان و خانم داورزنی نامزد کرده بودند؛ وبنده توفیق آن را داشتم که پیش از ازدواجشان دستپخت ایشان را در آن دیار غربت وآن روزهای سرد زمستانی  میل نمایم.

شاید این یکی از خاطرات شیرین زندگانی ام است که هر وقت بیادم می آید لبخندی بر لبانم می نشاند.

 

 *************

پی نوشت۱:به افتخار حضور و قدم رنجه فرمایی مرد شش میلیون دلاری و جناب آقا محمدرضا به دلنوشت٬  زنگ گود را به صدا در می آوریم.سایهء ایشان مستدام باد.

 

پی نوشت۲: در پژوهش های خود سر منشاء این یلدا بازی را کشف کردم: تارنگار سلمان

 

پی نوشت۳:از برای تکمیل این بازی که یحتمل به شب یلدای سال آینده متصل می شود٬ دوستان ذیل را به این بازی دعوت می نمایم:

سینما نوشت(سیامک عباسپور)٬آوا نوشت( سید یاسین محمدی)٬ حرفهای ناتمام(دکتر شریعتی)٬

کاکو شیرازی(احمدرضا جهاندیده)٬ دست نوشت(خاتون عشق) و دَم(یک ناشناس) .

 امیدوارم که همگی  به این دعوت پاسخ مثبت دهند.

 

 

نظرات 18 + ارسال نظر
سیامک سه‌شنبه 3 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 05:07 http://siamakab1355.persianblog.com

اول:نوش جانت آش دوم:آن خانه مورد اشاره یکی دو بار زیارت کردم.وضعیت جالبی داشت اما یادت نره که توی اون روزها که تو وضعیت خاصی هم از نظر روحی و هم موقعیت شعلی داشتی برات خیلی کارساز بود.سوم:استاد مطالبت رو همیشه می خونم اگر کامنت نمی ذارم برای اینه که حرفی برای گفتن نیست.چهارم:فرم کلاسیک فیلم کندو چه ربطی به تاویل برنداشتن اون داره؟اتفاقا کندو فیلمیه که به خاطر بیان داستانی و موقعیت زمانی ساختش تاویل برداره .

سلام
بنده منکر فضایل آن خانه نشدم .شرح وضعیتی بود برای آشکار نمودن فضای واقعه.راستی چه موقعی آمده بودی ٬یادم نمی آید؟

سید ابراهیم میرحسینی چهارشنبه 4 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 01:02

سلام سید جون!
دمت گرم
پیش ازینت بیش از این اندیشه عشاق بود

سیامک چهارشنبه 4 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 16:03 http://siamakab1355.persianblog.com

یکی از ویژگیهای شخصیتت که من دوستش دارم همین پیله کردنت به جیزها است.این یعنی چی؟سئوال خوبیه که براحتی مطرحش می کنی کاری که خیلیها عارشون میشه.و اما این چوب سبز.اگر در این مورد جواب ندادم بخاطر اینه که فکر می کنم در یک وبلاگ پاستوریزه ای مثل مال ماهها امکان پاسخگویی نباشه.من تو رو به رنگ چوب و فیزیک اون حوالتت می دم.خود دانی چه تعبیر کنی.امیدوارم به اندازه کافیی تاویل گونه نوشته باشم.

سلام
باعث شرمندگی من از اینجور تاو یل ها حالیم نیست؟

مهدی حلاجیان پنج‌شنبه 5 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 10:54 http://mehal51.blogsky.com

سلام
آش دو نامزدی که سیاسی کارن خوردن داره
راستی خوردن داره ؟
یک شعار انتخاباتی:
ائتلاف اصلاح طلبان با همکاری اعتماد ملی و همبستگی امکان پذیر است.
باسپاس.

سلام
آش برای فرد مر یض دوای بسیار خوبی است. مهم این است که طرف آشپز باشد ؛سیاسی وغیر سیاسی اش مهم نیست.

خاتون عشق پنج‌شنبه 5 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 23:40 http://mina313.blogfa.com

آقای سید مهدی طاهری
سلام علیکم . مطالبتون رو میخونم و در انها تعمق و تامل میکنم/ راستش من یکی دیگه از سیاست حالم به هم میخوره. متاسقانه و صد افسوس که اصلاح طلبان خیلی بد کردند.هر شب چهره های علی افشاری و سازگارا و عطری و... را می بینم که چطور رفتند امریکا و خوش می گذرونند و از پول این ملت و در لوای دوم خرداد خودشون رو به اونجا رسوندند و در خدمت امریکایی ها در امدند. با اون دک و پز و کراوات و... که گویی اصلا یه امریکایی تبار کامل هستند. خب بگذریم من میخوام بچسبم به رمان نوشتن و دیگه هم کاری به سیاست نداشته باشم. راستی من نفهمیدم این یلدا بازی و دعوتنامه شما که لطف کردید برای چیه؟ میشه قدری بیشتر توضیح دهید؟ التماس دعا در این ایام دارم

سلام
یلدا بازی از تارنگار < سلمان > شروع شد که پیوند آن در نوشتارم موجود است.؛ و بدین شکل است که هر فرد پنج مورد از خصوصیات٬ خاطرات٬و یا ... که مخاطبین وبلاگش از آن
مطلع نیستند برای آنها می نو یسد. پس از آن نیز پنج نفر را به این بازی دعوت می نماید.
... سیاست نیز امری است که خوب یا بد جزء ابتلائات زندگی امروزه ماست. آنانکه احساس وظیفه می کنند به قدر توان فکری و مادی در میدان سیاست وارد می شوند.
بیاد داشته باشیم: رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود.
... اصلاح طلبان صرفا ْ آقایان فوق نیستند کما اینکه اینان به اصلاحات قانون مند عقیده ای ندارند . البته عواملی که باعث خروج انها از کشور شد را نیز نباید نادیده انگاشت.حرف بسیار است ٬ بگذریم.

حرفهای ناتمام جمعه 6 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 22:45 http://shariatti.blogsky.com

در چنین روزگاری است که « نمردن » ، برای یک مرد ، تضمین حیات یک « ملت » است....
سلام
چشم انتظار حضور شما در حرفهای ناتمام
موفق و بهروز باشید.

حرفهای ناتمام جمعه 6 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 23:12 http://shariatti.blogsky.com

سلام سید
ببخشید من یک مدتی خیلی کم تو اینترنت می آمدم اگر هم می آمدم در حد به روز کردن وبلاگ.
شرمنده هستم.
ممنون از اظهار لطفت نسبت به بنده حقیر
انشالله در آینده نزدیک اعتراف نامه من هم را خواهید دید.
موفق و بهروز باشید...

mostafa جمعه 6 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 23:53

سید از اون یه بسته marlboro هم یه چی مینوشتی!!!همچنین پروسه طولانی فیلم scada

دمدمی یکشنبه 8 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 10:24 http://daam.blogsky.com/

درود بر تو سید عزیز
من پیش از این در پستی با عنوان "ایما" از خود فاش سخن گفته ام و از گفته خود دلشادم!
اما بنا به مصالحی(!) پس از آن آنقدر فعال شدم و نوشتم تا یادداشت مذکور راهی آرشیو شود بیشتر موجبات خجالت و شرمندگی ما را نزد دوستان فراهم نسازد!
از یلدای شما لذت بردم و هر دو قسمت را کاملا خواندم.
مرا به حال و هوای تحکیم سابق می برید هرچند میانه ای با آن ندارم...
باز هم تشکر از دعوتی که نمودید شاید در زادروز تولد خودم دوباره از خود نوشتم.
پایدار باشید

کاکو شیرازی یکشنبه 8 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 19:20 http://arj57.blogfa.com/

ممنون از نظر شما که من جزو دوستان خودت بشمار اوردی
خوشحال میشم با شما کار کنم

علی اصغر بارویی یکشنبه 8 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 20:22 http://www.abarooee.persianblog.com/

مهدی جان سلام،
یلدات رو خوندم،
خیلی عالی بود، احساس به اشتراک گذاشتن و ثبت روزها با دوستان، منتظر روز نوشته های خوب دیگت هستم.

انگشتان جوهری دوشنبه 9 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 00:02 http://www.angoshtejohari.blogfa.com

خدا که راست و چپ نداره ... راستی ... سر در وبلاگ شما رو گشتم اما اسمی از خدا ندیدم ... دل نوشتتون رو هم سر هم نوشتین .. شاید اگه جدا بود، حداقل از لحاظ رسم الخط فارسی درست بود ...

طاهری نیا پنج‌شنبه 12 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 10:21 http://taherinia.blogfa.com

سلام سید جان!‌ هنوز توی شوک دیدنت توی کرمانم. چرا اس ام اس هامو جواب نمیدی؟به وبلاگم یه سر بزن.

احسان مهرابی پنج‌شنبه 12 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 13:53

ما نفهمیدیم یلدا بازی خودت نوشتی یا یلدابازی ما را

محمد رضا پنج‌شنبه 12 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 17:31

سلام
به امید خوندن ما بقی یلدا نوشتهایت چند بار است آمده ام ... چرا خبری نیست؟ مگر سر صاحب قلم شلوغ است ؟
....نگارش روان و زیبایت یاد خاطرات زمستان ۸۱ و امامزاده اسماعیل محله زرگنده را زنده کرد . عزت زیاد .

حرفهای ناتمام پنج‌شنبه 12 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 17:35 http://shariatti.blogsky.com

بگذار تا اعتراف کنم ، به رسم یلدا ، شاید به نوعی دیگر
سلام
چشم انتظار حضور شما در حرفهای ناتمام
موفق و بهروز باشید....

سیدابراهیم میرحسینی یکشنبه 15 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 23:41

سلام
سید جان!
کجایی؟
چرا آپ نمی شی؟
مننتظرتیم بابا!
عزیزم!
از هزاران اندکی زین صوفی اند
باقیان در دولت او می زیند
عزت عالی مستدام

منتظر چهارشنبه 25 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 22:44

آقای سید مهدی طاهری من نمیدونم آقای خاتمی چه دوغ ترشی به شما فروخته یا این که اصلاح طلبها چه بر سر شما آوردن که امثال شما این جوری در موردشون نظر میدین.منظورم نظر که در این وبلاگ http://hamedtalebi.blogfa.com/post-96.aspxنوشته بودین هست شما نمیتونین حرف حق بشنوید یا این که پذیرای حرف حق باشید فقط انشا الله که اون دنیاجواب این بی احترامیها که به آقا سیدمیکنید پس دهید من فقط میدونم که خداوند هر چه که ببخشد حق الناس را نمی بخشد پس از خدا بترسید شما سیدید ومن نمیتونم بی احترامی به سید کرده باشم شما کاری نکنید که جد بزرگوارتان از شما ناراحت شود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد