دلنوشت

دلنوشته هایی سپرده در دست باد!

دلنوشت

دلنوشته هایی سپرده در دست باد!

اهداف پنهان سفر خاتمی به شیراز


                         نمایی از مسجد فاطمۀ زهرا در شیراز

چهارشنبه شب گذشته همزمان با  سالروز ولادت حضرت زهرا (س) ، شیراز میزبان آقای سید محمد خاتمی بود. این حضور به سبب دعوت شورای اجرایی اصلاح طلبان استان فارس انجام پذیرفت  ؛ در این سفر آیت ا... توسلی (از یاران قدیمی امام) ، حجه الاسلام ابطحی ( معاونت مجلس دولت سابق) و دکتر صادق خرازی  و... آقای خاتمی را همراهی می کردند.

  که از جمله چهره های برجسته این شورا می توان به آقای دکتر انصاری لاری استاندار فارس در دورۀ پیشین و آقای معافیان از مسولیین سابق آموزش و پرورش فارس اشاره نمود. نکته جالبی که در مورد دکتر انصاری قابل ذکر است حضورفعال ایشان در شیراز بعد از دولت هشتم در قالب فعالیتهای غیر دولتی است. این امر بر خلاف رویه غالب استاندارانی است که پس از برکناری با دریافت حکم مشاوره یا عضویت در هیئت مدیره های گوناگون در پایتخت ماندگار می شوند.

آنچنان که در مسیر رفت و آمد خویش مشاهده کردم از یکی دو روز پیش از این سفر تبلیغاتی کم حجم اما مناسب و چشمگیر بصورت تصویرهای بزرگ در برخی از میدان های مرکزی شهر نصب شده بود. شکل این تبلیغات برگرفته از همان تصویر معروف خاتمی در هنگام انتخابات 2خرداد 76 که در آن زمان از سوی جمعی از هنرمندان کشور تهیه شده بود. با این عبارت:

 میلاد فاطمه با فرزند فاطمه

 

محل برگزاری مراسم در مسجد فاطمة الزهرا واقع در خیابان کریمخان زند ( یکی از خیابانهای مرکزی شهر) بود . مسجدی تازه ساز که امام جماعت آن بر عهدۀ  آیت الله ملک حسینی است . ایشان  همچنین امام جمعۀ شهرستان یاسوج و مسول حوزۀ علمیۀ خان نیز می باشد.این حوزه یکی از قدیمی ترین حوزهای علیمیۀ شیراز است جایی که ملاصدرا  در عهد صفوی به تحصیل و تدریس اشتغال داشت. با مزه آنکه آقای ملک حسینی داماد آیت ا.... حائری امام جمعۀ شیراز است و در زمرۀ روحانیون سنتی قرار می گیرد. البته مدتی پیش در جایی خواندم که نسبت به آقای احمدی نژاد انتقاد نموده بودند که چرا گرانی و تورم موجود در جامعه را باور نمی کنید! این مسجد به جهت وسعت در مقام قیاس درحدود مسجد دانشگاه تهران است البته به همراه حیاطی گسترده .

اینها را گفتم تا متوجه شوید که شخصیت آقای ملک حسینی درفراهم شدن مکانی مناسب و در خور این  مراسم اهمیت به سزایی داشت. چرا که پیش از این برگزاری مراسم های مشابه از سوی اصلاح طلبان با محدودیت های فراوانی به لحاظ مکانی  روبرو می گشت.

 زمان مراسم طبق برنامه از ساعت 7 الی 9 شب بود. که علاقمندان یکی – دو ساعت قبل از مراسم در مسجد حضور پیدا کرده بودند بگونه ای که پیش از ساعت  7 درب شبستان مسجد را بستند و حاضرین در حیاط مسجد که صندلی چیده بودند جای گرفتند.  بتدریج هنگام مغرب حیاط مسجد نیز مملو از جمعیت گشت.  در این اوضاع بنده خدایی هم با لباس مشکی - علی الظاهر به نشانۀ عزا – بیانیه ای با امضای "کانون جوانان سعدی" در انتقاد از مشی آقای خاتمی  بین جمعیت توزیع می کرد با این مضمون که چرا با سران آمریکا رفته اید مذاکره کردید؟!!

در اثنای خاتمه نماز جماعت بود که آقای خاتمی وارد صحن مسجد شدند و همزمان سیل جوانان علاقمند همراه با سر دادن شعار در حالیکه سعی می کردند از ایشان تصویری با تلفن همراه بگیرند ولوله ای توأمان ایجاد کرد. شدت شوق این افراد بگونه ای بود که باعث شد میله های داربستی که بعنوان نرده برای هدایت جمعیت بکار رفته بود له و لـَوَرد ِه شد !!

شعارهای عمده عبارت بودند از:

صل علی محمد               سید ما خوش آمد.

رییس جمهور آینده         خاتمی پاینده

آزادی اندیشه               بی خاتمی نمیشه

گروهی از جوانان نیز" یار دبستانی" را خواندند. سخنرانی خاتمی  مختصر و مفید ایراد شد چیزی حدود 20 تا 25 دقیقه.عمده محورهای سخنان ایشان به قرار ذیل بود:

 

1. تجلیل از حضرت فاطمه و ذکر این نکته که در مکتب اسلام  زهرا (س) تنها شخصی است که رضایت او موجب رضای خدا وخشم او موجب خشم خداوند است ؛ واین روایت دراکثر فرقه های اسلامی نقل شده است.

2.شخصیت ایشان سر منشاء جنبشهای عدات خواهانه ، آزادی خواهانه و عرفانی  از جمله انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام است.

3.خاتمی با قبول ظلم تاریخی که بر زنان رفته است یادآوری کرد که انقلاب اسلامی باعث شد که نیروهای بسیاری از زنان وارد صحنه های اجتماعی شوند.

4. او ضمن مبارک خواندن مباحثی که در مورد حقوق زنان در تاریخ معاصر صورت گرفته متذکر شد که نباید زن را با مرد مقایسه نمود. کارایی  زن در تربیت و بالندگی کودک بگونه ای است که مردان از عهدۀ آن بر نمی آیند.

5. خاتمی تمام مقررات اسلامی را در این خصوص برای حفظ و پایداری خانواده دانست. اکنون رشد منفی جمعیت در کشورهای غربی موجب نگرانی جامعه شناسان غربی شده است.

6. آزادی با ولنگاری متفاوت است . برهنگی رایج در عصر کنونی موجب می شود که جسمیت و جنسیت زن مورد توجه قرار گیرد نه روح  والای زن. در حالیکه این همه برهنگی را ما در مورد مردان بسیار کمترمی بینیم.

7. خاتمی در پایان خواستار حضور بیشتر و همراه با وقار زنان در عرصه های مختلف جامعه بخصوص انتخابات آتی شد.

 

در هنگام خروج خاتمی نیروی ویژه انتظامی وارد مسجد شد تا این امر به سهولت انجام پذیرد.

یکی از نکات جالب آن شب حضور ابطحی بود که در پایان سخنرانی به آرامی بهمراه جوانانی که عمدتاً او را به خاطر وبنوشت می شناختند  به سمت محل اقامت خود حرکت می کرد. او جواب پرسشهای آنها را غالباً کوتاه و تلگرافی می داد.  بطور مثال در جواب کسی که نظر او را در مورد کمپین یک میلیون نفر زنان جویا شد؛ با لبخند گفت که بنده زن نیستم!

 

روز پنجشنبه آقای خاتمی مجتمع بزرگ غیر دولتی بو علی سینا مخصوص بیماران کلیوی را افتتاح نمود . ایشان پس از دیدارهایی چند ازجمله با آقایان دستغیب برای صرف ناهار راهی دفترامام جمعۀ شهر آیت ا... حائری بعنوان میزبان شدند !!

آقای حائری یکی از مخالفین سرسخت آقای خاتمی در ۲خرداد۷۶ بود.

 

نظرات 18 + ارسال نظر
مهدی حلاجیان یکشنبه 17 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 16:59 http://mehal51.blogsky.com

سلام سید
گزارشت زیبا ؛ جامع و کامل بود.
در جایی خواندم این سید فاطمی گفته : عطای ریاست جمهوری را به لقایش بخشیدم.
به نظر شما آیا ایشان در آینده کاندیدا می شوند.
با سپاس.

جلال الدین دوشنبه 18 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 09:11 http://mardenaee.blogfa.com

سلام
من به جای نظر می خوام احساسم رو بگم.راستش متنت را که خواندم حقیقتاً بسیار دلم می خواست حسی از آن نوع که در دوم خرداد 76 داشتم، پیدا کنم و شاید لختی نیز اینگونه بود اما دل به لختی نباید بست!!!! اینکه آقای حائری با آن سخنان متحجرانه و بعضا توهین آمیز و غیر اخلاقی در مورد کسان مختلف و از مخالفین خاتمی در دوم خرداد امروز میزبان اوست را دو گونه می توان تعبیر و تفسیر کرد یکی اینکه حائری گونه ای دیگر شده است و دیگر اینکه خاتمی به کسوت او در آمده و به دیدگاههای امثال ایشان نزدیک شده است.... 18 تیر است و عملکرد خاتمی در آن روز سال 1378 مثل فیلم نامه ای از جلوی چشمانم عبور می کند و ... از همه چیز می گذرم اما فقط می گویم خاتمی را سعی کنیم اینبار آنگونه که هست بدانیم و بفهمیم! خیلی چیزها به او نمی چسبد....

سرمدستان دوشنبه 18 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 09:36 http://sarmadestan.blogfa.com

سید جان سلام
اهداف پنهان سفر را ظاهرا بعدا خواهی نوشت!
سید جان موفق باشید
تا انتخابات مجلس هشتم
بیشتر بنویس
یا الله

خاتون عشق دوشنبه 18 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 11:28 http://mina313.blogfa.com

جناب آقای طاهری سلام
نمی دونم در این خصوص چی بنویسم. موضوع مطلب ادم رو به طرف خواندن آن می کشاند اما بجز اینکه اقای ملک حسینی و حائری روزی مخالفان خاتمی بودند و امروز.... چیز دیگری استنباط نمیشود. روزی ما خودمان را برای اینکه خاتمی به ریاست جمهوری برسد به هر زحمتی انداختیم. حرفها خوردیم و... دو دوره هم در حقیقت فریب خوردیم. دیدیم که بسیاری از افراد درجه اول اصلاح طلب چه ها که نکردند. چه از مجلسیان چه دولت و چه رده های استانی که چندین نفرشان را من خودم می شناسم و هنوز هم در جاهایی در راس اصلاح طلبان هستند. اصولگرایان حسابشان جداست والله اونا دیگه می گن ما اینیم و ماهیت اونا هم برای همه شناخته شده است. تا کی باید هر دفعه این ملت به امید بهتر شدن یه چهره جدید ببینند و بعدش وا مصیبتا. در مورد زنان از زبان خاتمی نوشته بودی. یادمه در دور اول انتخابات زمانی که میخواست لیست وزرای پیشنهادی خودش را بده خبرنگار از وی پرسید چند نفر زن در کابینه قرار داده اید. ایشان خیلی راحت گفت من در مورد انتخاب زن برای کابینه چنین ریسکی نمی کنم. در حالی که می بینیم در کابینه کشورهای ضعیفی چون افغانستان و عراق به زن ارزش بیشتری دادند. همه جای دنیا هم ثابت شده زنان در کارهای مدیریتی دقیقتر بودند و .... بگذریم که دلم خونه. یا علی مدد

مصطفی دوشنبه 18 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 15:28

سید کلیپ نساختی واسه خاتمی؟یادته خرداد۸۰؟سیاوش قمیشی> اتاق ۳۱۳وحکایت و صدای امین محمودی و پروژه ای که رو دلت سنگینی می کرد؟یادته چتو اشک می ریختی ؟گفتی بازم دارم ... میشم؟

عباس سه‌شنبه 19 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 08:36

سلام بر سید مهدی پرس!
گزارشت جالب بود ولی ابعاد پنهانش را نفهمیدیم .همه اش را در شرق کار کرده بودند.ناقلا توهم مثل ژورنالیستها بازار گرمی میکنی؟

عباس سه‌شنبه 19 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 08:36

سلام بر سید مهدی پرس!
گزارشت جالب بود ولی ابعاد پنهانش را نفهمیدیم .همه اش را در شرق کار کرده بودند.ناقلا توهم مثل ژورنالیستها بازار گرمی میکنی؟

عباس سه‌شنبه 19 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 08:37

سلام بر سید مهدی پرس!
گزارشت جالب بود ولی ابعاد پنهانش را نفهمیدیم .همه اش را در شرق کار کرده بودند.ناقلا توهم مثل ژورنالیستها بازار گرمی میکنی؟

طاهره سه‌شنبه 19 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 19:39 http://mayatari.blogfa.com

امید وارم که خداوند ما را به لطف خویش هدایت کند تا خود را از شر حکومت ظلم رها کنیم . به هر حال ان الله لا یغیر ما بقوم حتی تغیر بانفسهم .
باید کمی تکان بخورم.فعلا با اجازه

جلال الدین چهارشنبه 20 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 20:07 http://mardenaee.blogfa.com

سلام
اخبار بدی می رسد چیزی نمی گویی برادر؟؟!

کاکو شیرازی پنج‌شنبه 21 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 09:13 http://arj57.blogfa.com/

ولی اینم جالبه که اصلاح طلبان تکونی به خودشون دادند

mohammad پنج‌شنبه 21 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 12:52

خاتمی دجال است لعنت الله علیه وعلی قوم الفاسقین

رهگذر شنبه 23 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 14:01

آره، عجب شب بیادماندنی و کوتاهی بود. هنوز خاتمی دوست داشتنی می نمود.

محمد جواد جمعه 29 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 09:25

وای چقدر پنهان بود!!

محمد طاهری شنبه 30 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 06:50

آمدم و خواندمت . . . بعد از مدتها این سید بالاخره شکست آن آرامش همیشگی را و کاری کرد . . . هر چند قول داده دیگر به قدرت برنگردد . من هم امیدوارم برنگردد.

محمدرضا دوشنبه 1 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 15:53

سلام
بعد مدتها سر زدم . عجب روزگار سریع می گذرد . روزها و ماهها و سالها .....چقدر متغییر است احوال این عالم

m.s.t جمعه 12 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 19:34 http://WWW.FOOTBAL138-.BLOGFA.COM

به نام خدا
با سلام خدمت بینندگان این وبلاگ:
سایت خبری footbal138- بزرگ ترین خبرگزاری فوتبال در ایران شما را به تما شای خود دعوت می کند.
گروه خبری footbal138-

محمد علی شنبه 3 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 09:28

مسجد مال ایت الله علیزاده است و ربطی به آقای ملک حسینی ندارد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد