دلنوشت

دلنوشته هایی سپرده در دست باد!

دلنوشت

دلنوشته هایی سپرده در دست باد!

برآستان سی سالگی


                                                           

      خــــــر و ش  ــــ  شــــــــو ر ــــ  شـــــــــا د ی

  عکس: از مجموعۀ انقلاب کار مرحوم کاوه گلستان

دیروزدرمحل کار،یک تنه در یک بحث سیاسی به مصاف چهار–پنج نفر رفتم  و جانانه به دفاع از انقلاب اسلامی  ایران و مردمی بودن آن پرداختم.همۀ آنها هم، سن وسالی بیش از من داشتند.

گاهی چنان باهم هجوم می آوردند و آوار حرف برسرم می ریختند که من فقط  مظلومانه می گفتم : اکنون حرف کدامتان را باید جواب بدهم؟

یکی شان که آسیاب زمانه مویش  را  به سپیدی رنگ کرده و« خدا بیامرز شاهنشاه آریامهر» از دهانش نمی افتاد.می گفت: مردم گول خوردند، شریعتی گولمان زد،آخوند این ملت را خر کرد...

و من می گفتم :مردم اواخر دهۀ پنجاه بیشترین میزان مطالعات و شنیده ها را داشته اند؛ شاهد قضیه هم لااقل وجود کتابها و نوارهای سخنرانی متعدد آن زمان در خانه های قشر متوسط جامعه است.

 اینکه بعد از این انتخاب بگوییم که ما نبودیم ،کی بود؟ کی بود؟... و گول خوردیم و قس علی هذا ؛ یک شیوۀ در رفتن از زیر بار مسوءلیت است وبس!

- مردم که خمینی را نمی شناختند این «بی بی سی» بود که او را معروف کرد.این خارجی ها بودند که او را توی بوق و کرنا کردند.

- من وقتی برای تحصیل رفتم آمریکا دیدم هی این دانشجویان و مطبو عات خمینی ، خمینی می کنند.

- شاه که کاری به کار مردم نداشت.جلوی تظاهرات را که نگرفته بود.کل کشته های انقلاب به دو هزار نفر می رسد!

- آن زمان مساجد باز بود و مردم می توانستند مخالفت خودشان را بیان کنند. الان غیر از موقع نماز درب مساجد بسته است!

- مطهری در دانشگاه درس می داد و شریعتی  آزادانه سخنرانی می کرد.

انواع گزارشها ، نقل قولهای تاریخی و عقده گشایی ها همراه با چاشنی تحقیر و توهین از یمین و یسار نثارم می شد و من یکی جواب می دادم و دو–سه تا می خوردم!تا اینکه اعظم استدلال ها سر رسید:

شاه وقتی به آمریکا رفت .بچه های کنفدرایسون با دعوت از همه حتی دکتر ابراهیم یزدی که مسول انجمن اسلامی دانشجویان بود؛ تظاهرات صد هزار نفری در مخالفت با شاه راه انداختند.

گفتند: اینها کی هستند؟ / گفتند:اینها کمونیستهای ایران هستند!

آمریکا تازه آن زمان متوجه شد که چه خبر است و احساس خطر کرد.از شاه خواستند که با این کمونیستها مقابله کند و آنها را بکشد. شاه در پاسخ گفته بود اینها سرمایه های مملکت هستند و من ازعهدۀ این کار بر نمی آیم!

از اینجا بود که آمریکا زیر پای شاه را خالی کرد و دست از حمایت او برداشت و خمینی و مذهبی ها را که دشمن کمونیستها بودند را روی کار آورد!

من گفتم:از چند و چون این قضیه و صحت و سقم آن خبر ندارم . درست است که فشار کارتر باعث شد که شاه تعدادی از زندانیان سیاسی را آزاد کند و شاید به نوعی باعث تسریع در به نتیجه رسیدن انقلاب شد.اما اینکه

یک پدیده  اجتماعی بزرگ را به یک عامل تقلیل بدهیم ، کاری خطاست . چرا که در به وجود آمدن هر پدیده ای عوامل متعددی نقش دارند.و این امریعنی اینکه مردم را از صحنۀ ...

-پس این فقری که بیداد می کند ! آن دختری که خود فروشی می کند!پولی که برای چهار صد طرح در لبنان سرمایه گذاری می کنند!...

و چنان داد از فقر و بیچارگی ملت سر دادند که تو گویی نیمه شبها همیشه همیان نان بر دوش ، به دلجویی فقرا می روند!

   ********************************

  برآستان سی سالگی انقلاب اسلامی هستیم .به قول «میر حباب»  شبکه های مختلف(بنگاه بانگ و رنگ دولتی) در یک مسابقۀ بی نظیر برنامه ها، فیلمها و مصاحبه های بسیاری که تا کنون من به خاطر ندارم پخش شده باشد ،اکنون به معرض نمایش گذاشته اند.انصافاً هم بسیاری از آنها از جمله برنامه ها و گزارشهای مستندشان خوش ساخت و جذاب است.مثل :پخش آخرین پیام شاه (من صدای انقلاب شما مردم ایران را شنیدم)،محرمانه، تکه مصاحبه های دکتر احسان نراقی ، محمد علی انصاری(که نمی دانم این یکی راچگونه راضی به مصاحبه کرده اند!)والخ.

 این همه که در هم می آمیزد با غرش درشت و کوبندۀ سرود خوانان انقلابی:

                       به جوش آمده خون درون رگ گیاه

                                من تمام به جوش می آیم و می بـالم!

از سوی دیگر در آستان انتخابات مجلس هشتم که نمود« آزادی» انقلاب اسلامی است. تا آنجایی که خبر دارم تمامی چهره های اصلاح طلب که از قضا سابقۀ انقلابی نیز دارند رد صلاحیت شده اند.حتی آقای معافیان که در مرحله اول  تایید شده بود در مرحلۀ بعد رد صلاحیت می شود!

                            و من سـرد می شـوم و می نـالــم !

                            و درکــشــــا کــش این گرم و سرد

                            آهن که نیستم!

                            لا جـَرَم  

                                    ازهم     مـــ ـی     پــ  ـــ  ـ ـا     شـ  ــــــ  ــــ  ــ  ـ  ــم    . .     .   !

                                                                                        

                                                                                                                                             

نظرات 17 + ارسال نظر
شهرداد روحانی دوشنبه 22 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 10:05 http://www.honourmusicworid.blogfa.com

سلام
بلاخره یک چیز نوشتید!!!

طاهری نیا دوشنبه 22 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 20:13 http://www.rtaherinia.blogfa.com

سلام.
موضوع اصلی مصادره انقلاب است.
نمی دانم سخنرانی امروز استاد سخن را در مهد کودک آزادی دیدی یا نه. تاریخ انقلاب به ۲۸+۲ سال تغییر کرد. از این دست مصادره ها زیاد پیش آمده.
سر بزن!

محمد رضا دوشنبه 22 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 21:06

سلام
چه عجب که نوشتی ... موتور قلمت ظاهرا به روغنکاری نیاز دارد ... و شاید هم آزادی از دغدغه نان و گرفتاری عای روزمره ... نمی دانم
به هر حال : زیاد معطلمان نکن .
انشاءاله توفیق زیارت شاه چراغ را داشته باشی.
راستی : می شود آهن هم شد .

محمد رضا دوشنبه 22 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 21:13

زاستی
این شعر زیبا از کی بود ؟؟

محب آقا رسول الله سه‌شنبه 23 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 01:51 http://www.sahebalamr.blogfa.com/

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام و صلوات خدا بر ختم پیامبران محمد (ص) و خاندان پاک تر از پاکش

سلام علیکم

اگر صلاح دونستید به وبلاگ این حقیر تشیف بیاورید بدون تکبر و فقط برای خدا در مورد خواص علمی نماز و ازدواج به سبک سنت اسلامی بدون رسم و رسومات ساختگی مردم مبنی بر مشکل بودن و از دین باز شدن جوانان به روز هستم

پست های مهمم را مطالعه نمایید مخصوصا پستی که از همه مهم تر است

در پناه خدا[گل]

سیامک سه‌شنبه 23 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 11:25 http://www.siamakab1355.persianblog.com

مستندهای جالبی پخش شده.یکی از اینها مستندی بود که حال و روز مردمدر در روزهای پس از ۲۲ بهمن در حین پاکسازی دیوارها و معابر شهر نشان می داد.جالب اینجا بود که وقتی گزارشگر از یک سرباز نیروی هوایی می پرسید چرا قبلا خیابانها تمیز نکرده بودی جواب داد:حالا این کشور مال خودمان است آدم احساس می کند خانه خودش را تمیز می کند و ...اتمسفر و فضای آن روزها خیلی از مردم عادی را به توهم کشانیر.مردم عادی که چه عرض کنم درس خوانده ها و به اصطلاح روشنفکرها نیز به همین بیماری دچار بودند.
چند شب پیش voa نوشته ای از سنجابی می خواند که در کیهان و قبل از ۱۲ بهمن منتشر شده بود.نوشته پر بود از شور و انرژی که نثار آیت اله خمینی می شد.عجیب بود این نوشته!!!
شب ۲۱ بهمن میزگرد voa مهمان آشنایی داشت به نام نوشابه امیری.از پاریس سخن می گفت.هر چه مهمان استودیو بد می گفت از انقلابیون(چپ و راست و ملی و مذهبی نهضت آزادی) و گویی همه اینها احمق بودند ولی این خانم آشنا سعی می کرد همه جانبه مسایل را بررسی نماید

سیدابراهیم میرحسینی شنبه 27 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 14:13 http://vagooyeha.blogsky.com

سلام سید جان!
ممنونم از ابراز لطفت و نوشته زیبات.
عزیزم!
پیرامون کی بود کی بود من نبودم!یه پست تو خرداد ماه داشتم.
این دیگه جز لاینفک ایرانی بودن ما شده.نا براین لزومی نداره وقتتو با توضیح واضحات برای کسانی که این قدر شجاعت پذیرش کاراشون ندارن از بین ببری.
حاصل کارگه کون و مکان این همه نیست
باده پیش آر که اسباب جهان این همه نیست
عزت عالی مستدام

طاهری نیا یکشنبه 28 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 23:54 http://www.rtaherinia.blogfa.com

سلام.
چندی پیش مطلبی با عنوان ساعت هفت تفسیر خبر پست کردم. دوست با حوصله و بروزی! زحمت کشیدند و پس از ماهها آنرا نقد کرذند. ضمن محفوظ دانستن حق خود برای پاسخگویی، با توجه به اینکه من و دوستانم! روزی روزگاری فریاد زنده باد مخالف من سر داده بودیم و با توجه به قانون مطبوعات! عین مطالب ایشان را ارائه می نمایم:...

جلال الدین پنج‌شنبه 2 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 14:18 http://mardenaee.blogfa.com

سلام
فقط یک سوال سید مهدی عزیز
این رد صلاحیتها و از میدان به در کردن های غیر اخلاقی مربوط به اکنون است یا درازایی به طول همین انقلاب عظیم ما دارد ما اگر روزی حذف را نگاه کردیم روز دیگر حذفمان می کنند این منطق روزگار است....

طاهره جمعه 3 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 11:54 http://mayatari.blogfa.com

سلام . به روزم . امیدوارم سلامت برگردید ! و قبول باشید ...

سیدابراهیم میرحسینی جمعه 3 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 23:45

سید جانم!
کجایی برادر؟
بروزم

طاهری نیا سه‌شنبه 7 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 21:52 http://www.rtaherinia.blogfa.com

سلام.
به روح دوست داشتنی من سر بزن!

احسان نیک آیین جمعه 10 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 11:53 http://nikaeen.blogspot.com/

سلام برادر
احوال خوب است؟ آقا برای تحلیل انقلاب ایران بهترین نظریه، نظریه وبر در باب تحلیل چهره کاریزماست. در این تحلیل چهره کاریزما از درون سنت برای مقابه با عقلانی سازی مفرط یا همان مدرنیته و البته در باره نظام پهلوی دوم توسعه از بالا بر می خیزد و عناصر سنت که از این نوسازی صدمه دیده اند و روشنفکران که دچار نوستالژی شده اند به کمک کاریزما می آیند تا جلو مدرنیته را بگیرند. نه بی بی سی در این باره کاره یی است نه امریکا نه هیچ کس دیگر. ما کماکان چاکریم.

عباس شفیعی شنبه 11 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 09:18

با نظرت موافقم.از نظر من هم انقلاب یک امر قابل دفاع بود هرچند تداوم آرمانهای انقلاب گران امروز کمرنگ و کمرنگتر می شود(ضمنا این هم سر زدن من)

عباس شفیعی شنبه 11 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 09:18

با نظرت موافقم.از نظر من هم انقلاب یک امر قابل دفاع بود هرچند تداوم آرمانهای انقلاب گران امروز کمرنگ و کمرنگتر می شود(ضمنا این هم سر زدن من)

عباس شفیعی شنبه 11 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 09:18

با نظرت موافقم.از نظر من هم انقلاب یک امر قابل دفاع بود هرچند تداوم آرمانهای انقلاب گران امروز کمرنگ و کمرنگتر می شود(ضمنا این هم سر زدن من)

علی دوشنبه 19 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 11:55

سلام همکار سابق که عزیزی.
سال نو رو تبریک عرض میکنم.
کماکان با ذوقی و الحق که هنوزم سرت درد میکنه برای بحث!
ولی اینکه در مقابل افرادی که شکیات ذهن خودت رو با تو به چالش کشاندند از انقلاب دفاع کردیٍ هنر کردی!
موفق باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد