دلنوشت

دلنوشته هایی سپرده در دست باد!

دلنوشت

دلنوشته هایی سپرده در دست باد!

آیینه ای در غبار


 فردوس کاویانی و مهین شهابی در نمایی از مجموعۀ  

خدا رحمتش کند،«مهین شهابی» را می گویم.از جمله کسانی بود که خاطرات کودکی و نوجوانی من را و دیگر بچه های دهۀ 60 را رنگ آمیزی کرد.به گمانم دوشنبه شبها بود که مجموعۀ «آینه» از شبکۀ یک پخش می شد.قصه های «آینه» در فضایی خانوادگی می گذشت و مشکلات و دردسرهای زندگی معمول یک خانواده را مطرح می کرد.این مجموعه  ساختاری متفاوت با دیگر مجموعه های تلویزیونی داشت .بدین شرح که هر قسمت بطور معمول یک داستان را بیان می کرد و هر قسمت نیز دارای یک بخش پایانی بود با عنوان"زندگی شیرین می شود" که به نوعی راه حل مشکلات خانواده مزبور به نمایش درمی آمد.بدین شکل سعی می شد در آن سالهای سختی و جنگ ذهن مخاطب به تلخی نگراید و کامش به شیرینی آغشته گردد.خانم شهابی نیز در این مجموعه نقش مادر را بر عهده داشت و بر خلاف مادرهای معمول سینمایی باریک اندام بود با مژه هایی بلند که در هنگام ناراحتی لب بر می چید و کف دستش را بر پشت دست دیگرش می کوبید و سرش را به سویی می چرخاند و لب به اعتراض می گشود.خدا رحمتش کند.

 

الان که این سطور را می نویسم بخوبی یک قسمت از برنامه را به یاد می آورم که در مورد خواستگاری از دختر خانواده بود .دو خانواده پسر و دختر با یکدیگر جفت و جور هستند اما سر تعیین شیر بهاء و مهریه و الخ،جلسۀ خواستگاری به هم می خورد و موجب مشاجرۀ لفظی بین دو خانواده فراهم می شود.از سوی دیگر دختر خانواده در آشپزخانه نگران و ملتهب به صدای بگو مگوها گوش می دهد و در خیال خود می بیند که خان عمو بزرگ خانواده از راه سر می رسد و او   جزئیات ماجرا را برایش نقل می کند. از اینجا قسمت" زندگی شیرین می شود" شروع می گردد.خان عمو وارد جلسه می شود و میانۀ کار را بخوبی و مهارت بهم پیوند می زند و سر آخر از جیب داخلی کتش تقویم کوچک بانک ملی را درمی آورد و زمان خوش یُمنی را برای روز عقد انتخاب می کند. 

نمی دانم اگر دوباره این مجموعه پخش شود چه نظری دربارۀ آن خواهم داشت آیا مثل گذشته همان جذابیت و شیرینی را برایم تداعی خواهد کرد یا نه؟اما بگمانم همین داستانهای ساده که در خانه ای بدور از مبلمان و گلهای مصنوعی آپارتمانی و در کنار چراغ علاء الدین نفتی و تکیه بر پشتی می گذشت می تواند یادآور جامعه ای باشد که زندگی در آن بدون غل و غش و پیچیدگی های امروزین تنفس می کرد. شاید در این دیدار مجدد،لذتی حسرت بار از گذشته را در درون خود لمس کنی و به تماشای آینه ای بروی که اکنون لایه های مکرر و مکدر غبار بر روی آن نشسته است. 

........... 

مهین شهابی درگذشت.

نظرات 6 + ارسال نظر
محمدرضا اسلامی چهارشنبه 3 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 12:24 http://solsnevis.blogfa.com/

سریال آیینه یاد آور خاطرات روزهای دوران کودکی، اواخر ابتدایی و اوایل راهنمایی بود .
خدا رحمتش کند
و خدا رحمت کند همه خاطرات شیرین دوران کذشته را
و خدا رحمت کند دورانی را که زندکی ها مسابقه رالی نبود
و آرامش بیشتر بود
خدا رحمت کند

احسان حضرتی چهارشنبه 3 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 12:44 http://www.bezangaah.blogfa.com/

عرض سلام و ادب و احترام
متاسفانه یا خوشبختانه من با هیچ کدام از آن حضرتی‌ها نسبتی ندارم اما این نافی ارادت من نسبت به حضرتعالی نیست.
برقرار باشید!

جلال الدین شنبه 6 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 19:47 http://mardenaee.blogfa.com

سلام
اینها همه نوستالژی های ماست که یک به یک از دست می رود. راستی این زن را مگر اکثر ما هم فراموش نکرده بودیم؟

عباس شفیعی یکشنبه 7 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 10:24

قربون نوستالژیهات برم جیییییییییییییییییییییگر

سرمدستان جمعه 12 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 01:22

به لحظه های آخرین شب قدر سال ۸۹ نزدیک تر میشوم . نمی دانم چرا وقتی گرفتارم ،خدا شناسم . اونم گرفتار دنیا . هنوز آخرت را نشناختم تا بدانم گرفتاریهای آن چیست . اگر نه ،خداشناسیم مستدام بود.خدایا آخر و عاقبت ما را ختم به خیر بفرما. آمین

انجمن دانش‌آموختگان شنبه 13 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 17:54

تدوین کتاب معرفی مدیران عباسپوری

انجمن دانش‌آموختگان دانشگاه صنعت آب و برق در نظر دارد، با همکاری دانشگاه و دانش‌آموختگان نسبت به تدوین و انتشار کتاب معرفی مدیران عباسپوری که شامل رزومه‌کاری،مشخصات و عکس فارغ التحصیلان می باشد، اقدام نماید.

لذا از کلیه فارغ التحصیلانی که سمت های مدیریتی در مجموعه های دولتی و یا خصوصی داشته و یا دارند، دعوت می شود سوابق کاری خود، به انضمام یک قطعه عکس 4×6 رنگی و کپی احکام مسئوولیت را ، به ایمیل انجمن و یا آدرس پستی دفتر انجمن ارسال نماید.

لطفاّ با توجه به ضرورت یکسان بودن فرمت رزومه ها جهت درج در کتاب، رزومه خود را در فرمت word و ضمنا به فارسی ارسال فرمایید.

ضمناً دانش‌آموختگان گرامی می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 02173932180 و یا شماره همراه 09123933826 تماس حاصل نمایند.



آدرس پستی: تهران- بلوار وفادار شرقی- به طرف حکیمیه- بلوار شهید عباسپور- دانشگاه صنعت آب و برق(شهید عباسپور)- دفتر انجمن دانش‌آموختگان

Email: graduates_pwut@yahoo.com
انجمن دانش آموختگان


برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد